Publicerad den

Designbeslut att ta bort det som inte skapar värde


Att förändra. Det är alltid lättare att lägga till saker. Det svåra är att ta bort något som funnits länge. Enligt Steve Jobs så krävs mod att stå emot det hat som ofta hänger samman med att man förändrar. Apple har använt en strategi att plocka teknik som ligger i tidigt skede i sin mognadskurva. Som har en vektor som pekar mot framtiden. För att se denna vektor måste man visualisera för att kunna förstå vilket intryck som den aktuella tekniken har. Visualisera, men också testa och testa. Om man inte själv förstår varför så är risken stor att man gissar och då kan det få motsatt effekt.

Ett annan företag som använt en annan strategi är Toyota, som väljer mogen teknik, för att minimera problem.

Eftersom båda skapar produkter som fungerar med ett minimum av problem så är uppgiften att ta reda på vilken strategi de använder för att förhindra problem.

2 perspektiv och strategier på hållbarhet, och att skapa produkter som överträffar kunders förväntningar.