Post featured image | Post title with a link | Post excerpt | Kategorier |
---|---|---|---|
![]() |
Sälj ”tillgång till” istället för ägarskap | Rita Gunther McGrath videos Hur kan man ändra affärsmodellen så den gynnar både kund och leverantör. Istället för att sälja en produkt i en rak materialkedja så kan leverantören äga produkten och låta kunden betala för ”tillgång till” eller utnyttjande … |
Spelregler |
![]() |
Fokusera på att skämma bort din kund | https://www.youtube.com/watch?v=2jZhAsvl5co Köparen är chefen på framtidens marknadsplats. Skapa en organisation där alla vet vad kunden vill ha och se till att de som kan adderar värde till kunderna får leda företaget. Välj ut det som är det a … |
Kundfokus, Spelregler |
![]() |
Who cares wins | Framtidens verksamheter är en rörelse med ett gemensamt mål |
Spelregler |
![]() |
Be om förlåtelse inte tillåtelse | Bygg din egen arbetsplats så den blir som du vill ha den och se till att det finns utrymme för att bygga prototyper och mockuper på det du vill förändra. Bra ideer kommer snabbare när man har kul. Prova och be om förlåtelse istället för att be om tillå … |
Spelregler |
![]() |
Utvecklingslab för design | https://www.youtube.com/watch?v=762pDbcVwV8 Design handlar om att ta risker, testa gränsen mellan vad som går och vad som ingen provat tidigare. Det som inte är ”provat” har ingen evidens så naturligtvis finns ingen evidens för att det fungerar. … |
Design, Spelregler |
![]() |
Samarbete med kunden | Bygg klar din produkt tillsammans med kunden så blir den också anpassad till kundens organisation och hans DNA, vilket gör att det är lättare att den överlever och passar in i befintlig struktur. Sätt ihop det bästa teamet för varje uppgift om du vill … |
Samarbete, Spelregler |
![]() |
Lägg allt i kategorin Misc | Vad händer när vi börjar strukturera och kategorisera den fysiska världen, och hur fungerar det i den digitala världen. När skapas kunskap av information, t.ex hur viktigt är sammanhanget och vad händer då vi kopplar en ”röst” till strukturen. Hur vi t … |
Spelregler |
![]() |
Utbilda för det okända | När Google och Apple säger att vi kan inte anställa ungdomar som utbildats i väst så kan man ju börja fundera på vad som håller på att hända. |
Spelregler |
![]() |
Utbyte av ideer skapar tillväxt | Låt ideer ha sex, endast genom att para sig med andras idéer skapas nya saker. Bevisligen så stagnerar kulturer som avskärmas från omvärlden och man inte får nya impulser. |
Spelregler |
![]() |
Att misslyckas är inte roligt | [hr color=”orange” ] Att göra nya saker eller att göra saker på ett nytt sätt kallas innovation när man lyckas skapa nya värden. Och den ekvationen är lätt att förstå, det som ställer till problem med innovation och förnyelse är att det utmanar det bef … |
Spelregler |
![]() |
Design Thinking | Evidens är innovationens fiende. Om man vill ha innovation måste man vara öppen för vad som kan vara istället för vad som har varit. Med andra ord en annan sorts logik. Design thinking är att tänka ut hur saker borde fungera istället för att titta bakå … |
Design, Spelregler |